Forshaga Bil & Maskin

Med mer enn 70 år i bransjen vet vi viktigheten av at en entreprenørmaskin må ha en god totaløkonomi. Våre produkter kjennetegnes av høy driftssikkerhet, lave vedlikeholdskostnader, teknisk framsyn og god bruktverdi - alt i en maskin som er lett å bruke. All produksjon og utvikling skjer i Sverige. Våre produkter finnes over hele Norden og brukes av alt fra enkeltstående entreprenører til kommuner og store selskaper som Svevia, Arento, Peab, Terranor og Skanska.

Forshaga Bil & Maskin har sin opprinnelse i 1930-tallets Forshaga i Värmland. På 1950-tallet flyttet selskapet til sentrale Karlstad hvor vi fortsatt trives godt. I dag utvikler, produserer og selger vi produkter for entreprenørbransjen. Sandsprederen og saltsprederen - ForshagaSpridaren - utgjør selskapets mest populære produkt.

ForshagaSpridaren et produkt i tiden

Sverige har i mange år hevdet seg som et teknologisk foregangsland, også innen veivedlikehold - eller hva sier du til en 70-åring som fortsatt har den nyeste teknologien.

1949 var den første prototypen av ForshagaSpridaren montert på en av Vegvesenets biler fra Depotverkstedet i Fryksta i Värmland. Det var Ragnar Eriksson fra Forshaga som var oppfinneren.

Før den tid besto sandspredning vanligvis av 2-6 menn med hver sin spade, som fra en lastebil med rekkverk kastet ut sand på passende steder. Blåfrosne neser og noen kroner til trøst var ofte lønnen for det normalt ikke altfor ettertraktede jobben, så suksessen lot derfor ikke vente på seg. På bare noen år hadde de fleste veimesterdistriktene fått ForshagaSpridaren Typ 1. Den fantes snart over hele Norden.

ForshagaSpridarens roterende vals med sin unike plassering av utmatningsklakker viste seg å være et godt valg og har etter hvert blitt kopiert av mange. ForshagaSpridarens vals gir den jevneste spredningen både i bredden og lengden - hvor utmatet mengde styres gjennom endring av valsets turtall.

Ragnar var mer fremsynt enn han selv kunne ane da han valgte å drive sandsprederen fra "to hull i veggen". Det naturlige valget på den tiden hadde vært å hente driften fra hjulet, som også flere lenge avdøde konkurrenter valgte å utstyre sine produkter med. Han innså dog enkelheten i å kunne styre både til- og frakobling samt regulere doseringen via en reostat fra førerplassen. Tidlig på 1980-tallet fikk ForshagaSpridaren datastyrt kontroll og i 2005 også GPS-styrt spredning. Et par år senere kunne fornøyde kunder også styre sine maskiner trådløst - direkte fra sine mobiltelefoner.

Dessverre fikk ikke Ragnar selv oppleve ForshagaSpridarens suksess, da han dessverre døde av kreft allerede i 1952. Hans kone Sonja ble den som i mange år deretter med suksess kom til å lede selskapet, inntil sønnen Allan overtok roret på 1970-tallet. Siden 2016 har Andreas, Allans sønn, drevet selskapet videre med stor energi.

Les mer om dagens ForshagaSpridare »