Sverige har gjennom mange år hevdet seg som et av teknikkens foregangsland. Dette gjelder også på veivedlikeholdssiden - eller hva sies om en 70-åring som fortsatt har det aller siste innen teknikk.
I 1949 ble den første prototypen av ForshagaSpridaren montert på en av Vägverkets biler fra depotverkstedet i Fryksta i Värmland. Oppfinneren var Ragnar Eriksson fra Forshaga.
Før den tid besto sandpåstrøerne vanligvis av 2-6 mann med hver sin måke, som slengte ut sand på egnede steder fra et lasteplan. Blåfrosne neser og noen få kroner til trøst var som oftest lønnen for den vanligvis ikke alt for ettertraktede jobben. Suksessen lot derfor ikke vente på seg. Og etter få år hadde de fleste ansvarlige for veivedlikeholdet blitt utstyrte med ForshagaSpridaren Type 1. Den ble snart å finne over hele Norden.
ForshagaSpridarens roterende valse med sin unike plassering av utmaterknaster viste seg å være et godt valg og er etter hvert blitt kopiert av mange. ForshagaSpridarens valse sørger for den jevneste strøingen både i bredde og lengde - der mengden som mates ut spres via endring av valsens turtall.
Ragnar var mer foretaksom enn han selv kunne ane da han valgte å drive sandsprederen elektrisk. Da det på den tiden hadde vært naturlig å hente drivkraften fra hjulet, noe også flere for lengst avviklede konkurrenter hadde valgt å utstyre sine produkter med. Han innså likevel det helt enkle i å kunne styre både av- og på, samt regulere doseringen via en reostat fra førersetet. I begynnelsen av 1980-tallet fikk ForshagaSpridaren datakontrollert styring og i 2005 også GPS-styrt strøing/spredning. Enda et par år senere kunne fornøyde kunder også styre sine maskiner trådløst - direkte fra mobiltelefonen.
Dessverre fikk ikke Ragnar selv oppleve suksessen til ForshagaSpridaren, da han døde av kreft allerede i 1952. Hans hustru Sonja ble den som vellykket ledet bedriften i mange år etterpå, helt til sønnen Allan overtok roret på 1970-tallet. Siden 2016 driver nå Allans sønn Andreas bedriften videre med stor energi.
Les mer om dagens ForshagaSpridare »