BAKGRUNN
Støttebåndets hovedformål er å redusere påvirkningen fra vann som renner av veien, samt å støtte belegningskanten slik at den ikke sprekker eller på annen måte deformeres når kjøretøy kjører på eller nær veikanten. Ved å legge nye eller komplettere støttebånd kan belegningens levetid forlenges.
Støttekantlegger FKL21 er spesielt konstruert for at kun ett kjøretøy og én person skal kunne utføre støttebåndlegging. Dette gjør utstyret spesielt økonomisk og effektivt. Føreren avlastes betydelig takket være automatisk kantfølgning, fylling og komprimering, noe som gjør arbeidet mindre anstrengende.
UTFØRELSE
Kantleggeren kobles til det ordinære trekkfestet og står på egne hjul når kjøretøyets lad er tippet. Mangler trekkfeste, finnes det et separat feste som tilbehør.
Maskinen består av materialetransportør, trug, skraper og vibrator. Konstruktionen er spesialutviklet for å minimere materialsvinn på belegningen fra transportør og utmatningstrug. Hele kantleggeren styres enkelt inn eller ut fra veikanten via en innebygd aktuator direkte fra førerens kontrollenhet. Kantleggeren leveres komplett med LED-baklys (bak-, bremselys og blinklys) og LED-blinklys i rustfri baklyspanel.
ARBEIDSGANG
Hev ladet til kantleggeren står på bakken. Kjør ut kantleggeren til systemet låser mot belegningens kant. Trykk på start og kjør, maskinen følger automatisk kanten og fyller materiale etter behov. Maskinens funksjoner kan også styres manuelt.
Som støtte for føreren signaliserer systemet ved eventuelle avvik, f.eks. ved mangel på kant eller mangel på materiale, med et akustisk signal. På skjermen vises kontinuerlig informasjon om kanthøyde, utmating mengde materiale m.m.
TRÅDLØS STYRING
Føreren styrer maskinen trådløst med en smarttelefon-app. All elektronikk er fullt integrert i sprederen, og kun pluss og minus trenger å kobles til. Dette bidrar til høy driftssikkerhet og forenklet bruk.
Styring av start, stopp og posisjonering skjer ved å peke på skjermen. Appen har et godt gjennomtenkt menysystem der programvalg og maskinens alle funksjoner enkelt kontrolleres direkte på skjermen.
Med over 1000 installasjoner er appen velprøvd og har fått meget gode anmeldelser. Last ned og les mer om appen på Google Play.
|
TRANSPORT
Når ladet senkes, løftes kantleggeren opp av kjeder til transportstilling for raskt å kunne hente materiale eller flytte utstyret til neste arbeidsplass – uten at føreren trenger å forlate hytten.
|
UTMATNINGSTRU
Maskinens utmatningstrug, skraper og vibrator er spesialutviklet for å forme et støttebånd som oppfyller Trafikverkets krav i henhold til TRVK Väg 2011:072 / AMA 10 DCB.611, hvor støttebåndets bredde skal være ≥ 0,25 m. Støttebåndets bredde, helling og høyde kan finjusteres etter materialet som brukes.
|
AUTOMATISK FYLLING
Fylling av utmatningstrug skjer automatisk takket være den integrerte nivåmåleren. Et akustisk signal i kontrollenheten indikerer til føreren om bilens hastighet er høyere enn materialflyten tillater.
VIBRATOR
For å komprimere og jevne ut støtteremsen følger i trauets forlengelse en fjærhengt elektrisk vibrator. Start og stopp av denne styres direkte fra appen.
|
AUTOMATISK KANTFØLGNING
Ved kantlegging kan trugens plassering mot belegningskanten enten styres manuelt med knapper eller automatisk via sensorer.
Maskinen er utstyrt med sensorer som kontinuerlig måler belegningens høyde og trugens posisjon. Maskinen kan automatisk følge veldefinerte kanter med en høyde på 10 mm eller mer. Dette betyr at maskinen automatisk justerer trugens posisjon sideveis for å plassere støttebåndet optimalt.
KANTHØYDEMÅLING
Føreren ser kontinuerlig den målte kanthøyden direkte i appen. Dette er ofte til stor hjelp for å oppfylle bestillerens krav ved forbedring av gamle støtteremser.
DOKUMENTASJON & DATAOVERFØRING
Alle maskinens aktiviteter logges kontinuerlig i systemet med GPS-posisjon og tidspunkt, noe som gir mulighet for oppfølging og kvalitetssikring. Loggfiler åpnes enkelt i TimeReport, som finnes for nedlasting på våre kundesider. Les mer om dette systemet her.
Våre maskiner følger EU-standarden for overføring av driftsdata (CEN-15430) til for eksempel Trafikverket. Flere leverandører som Mowic og Zeekit kan automatisk motta disse dataene i sine systemer for videre behandling.